Behov av en ny marknadschef? Tips från Kristina och Martina för en lyckad rekrytering



Kristina du som tidigare varit chef inom marknad och varumärke.

Vad tycker du är viktigt att tänka på när man ska rekrytera en ny marknadschef?

- Som rekryterande företag är det viktigt att gentemot kandidaterna vara tydlig med hur man arbetar med ledarskapsfrågor och att tydligt kunna beskriva hur företagskulturen är, vad företaget står för och vart man är på väg. Detta är frågor som ligger högt på kandidaternas agenda idag, menar Kristina som nyligen haft en roll som marknadsdirektör på Orkla.

- Dagens spelplan är komplex och förändras snabbt. Det kräver att vi som rekryteringskonsulter hittar kandidater som är skickliga på att förstå och hantera de bästa plattformarna och mötesplatserna för just sina målgrupper. Det gäller fortsatt att ha en god insikt om och förståelse för sin konsument eller kund för att lyckas nå dem med ett budskap som skapar ett riktigt värde för mottagaren. Det är också viktigt att man har förutsättningar att kunna driva och utveckla sin marknadsavdelning i takt med de förändringar som sker på marknaden, fortsätter hon.


Hur kan du använda rekryteringsprocessen i ditt varumärkesarbete?

- Valet av rekryteringskonsult är på flera sätt avgörande för den bild som kandidaterna får av företaget som ska rekrytera. Det kan vara lätt att glömma bort att den som håller i processen är företagets förlängda arm till marknaden. Hur man blir bemött är viktigt för den som befinner sig i en rekryteringsprocess. Tillfället då kandidaten intervjuas av en rekryterare, fysiskt eller via länk, är ett möte som personifierar företages kultur. Om kandidaten får förtroende för konsulten skapar det förtroende för företaget, påpekar Kristina.


- På Brightness Executive Search är vi professionella men också personliga. Som seniora rekryteringskonsulter ansvarar vi därför för hela processen själva, vi träffar kunden, gör allt searcharbete och genomför alla intervjuer. Samma person hos oss möter såväl uppdragsgivare som samtliga kandidater, i ett nära samarbete med uppdragsgivaren ändå fram till att anställningskontraktet är skrivet. Och med uppföljning efter några månader för att säkerställa att allting fungerar bra. Därför kan vi säkra kvalitet rakt igenom hela processen. Vi är ett litet gäng som sitter i vackra lokaler i ett gammalt hus mitt på Skeppsbron. Oavsett vem av oss som öppnar dörren ger vi våra besökande kandidater ett varmt välkomnade. Och givetvis bjuder vi på gott kaffe, lovar Martina.


Hur stor betydelse har konsultens erfarenhet inom området?


- Att själv ha arbetat och drivit marknadsfrågor och digital kommunikation ger en djup förståelse för vilka kandidater som kan göra skillnad på riktigt. På Brightness är detta ett recept för framgång och alla konsulter har en bakgrund inom de områden de rekryterar, menar Kristina.

- Därför är det inte bara lätt för oss att förstå organisationens behov och vad som krävs för att lyckas i rollen. Vi är dessutom experter på att paketera budskap, hitta säljfördelar, skriva och presentera samt förmedla den aktuella tjänsten till mottagaren, tillägger Martina. Eftersom vi båda är marknadsförare har vi kompetens och förutsättningar att nå ut till kandidater som matchar våra uppdragsgivares förväntningar och behov.

- Tack vare det har vi även det rätta och bästa kontaktnätet. Att matcha rätt person till rätt team är vår främsta drivkraft. Att alla parter blir nöjda är det viktigaste. Vi ser ofta att kandidater som blivit rekryterade via oss sedan kommer tillbaka som kunder. Det bästa betyget man kan få, avslutar Martina.


Är ni i behov av stärka upp er marknad- eller kommunikationsavdelning? Funderar ni på om ni har rätt bemanning på kort eller lång sikt? Hör gärna av dig till oss. Vi bjuder på 30 minuters konsultation kring hur man bygger en stark marknadsfunktion.



Kristina Lidvall och Martina Brandt

Brightness Executive Search