Biträdande avdelningschef, Polisförbundet


Till en nyinrättad funktion på Polisförbundet söker vi en erfaren chef och ledare som kommer att vara en nyckelperson i kansliets utvecklingsresa.


Att arbeta på Polisförbundet innebär att jobba med ett av Sveriges viktigaste yrken. Människors trygghet är en förutsättning för ett välmående demokratiskt samhälle. Att skydda, hjälpa och ställa till rätta är våra medlemmars uppdrag. Då krävs också bra poliser med rätt utbildning, rätt lön och rätt villkor.


Polisförbundet är ett fackligt yrkesförbund som organiserar Sveriges poliser. Vi jobbar för att poliskåren ska ha bra villkor och de bästa förutsättningarna för att göra ett bra jobb för allas trygghet. Förbundets vision är ”En poliskår uppskattad och respekterad av alla”. Polisförbundet ingår i TCO och cirka 92 procent av Sveriges poliser är våra medlemmar.


Över 1 300 förtroendevalda poliser och 30 medarbetare på Polisförbundets kansli arbetar med att skapa goda arbetsvillkor för medlemmarna. Det gör vi bland annat genom medlemsservice, förhandlingar, facklig utbildning, kommunikation, opinionsbildning och påverkan av beslutsfattare på olika nivåer.


Uppdraget I den nyinrättade rollen som biträdande avdelningschef är du en viktig kraft för att stötta och utveckla verksamheten inom Ombudsmannaavdelningen. Avdelningen har ett stort ansvarsområde som bland annat innefattar kollektivavtalsförhandlingar, arbetsmiljöfrågor, tvisteförhandlingar samt fackliga utbildningar och stöd till chefer inom polismyndigheterna och alltid med medlemmarnas bästa i fokus. Du kommer att ha ansvar för personalgruppen och i ett nära samarbete med avdelningschef samt kanslichef utveckla verksamheten till att nå resultat och uppsatta mål.


Huvudsakliga arbetsuppgifter

Leda och utveckla avdelningen med personalansvar för avdelningens elva medarbetare - ombudsmän, jurister och utbildningssamordnare. Arbetet sker i samråd med avdelningschefen.

  • Ansvara för verksamhetsplanering, uppföljning, lönesättning och budget.

  • Verka för god samverkan internt och externt.

  • Driva utvecklingsarbete tillsammans med övriga chefer och medarbetare.

  • Skapa en god arbetsmiljö och organisationskultur.

  • Ingå i ledningsgruppen för Polisförbundet och delta i ledningsarbetet.

Kandidatprofil

Vi söker dig som har erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbete i kombination med att du är en erfaren chef och ledare. Du är van att leda processer och förankringsarbete i politiskt styrda organisationer. Du har lätt för att skapa förtroende och bygga relationer samt skapar ett gott samarbetsklimat. Som person är du trygg, tydlig och prestigelös. Framför allt så tror vi att du trivs i rollen som chef och att stötta och entusiasmera dina medarbetare och skapa en bra arbetsmiljö.


Kunskaper och erfarenheter

  • Flerårig chefserfarenhet med erfarenhet av att framgångsrikt leda och utveckla verksamhet och medarbetare

  • Polisexamen och/eller annan relevant examen

  • Kvalificerad erfarenhet av verksamhets- och ekonomistyrning

  • Erfarenhet av förändringsledning

  • Mycket god förmåga att vårda och utveckla förtroendefulla relationer

  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Du delar Polisförbundets grundläggande värderingar.


Om att arbeta på Polisförbundet och ansökan

Tjänsten är på heltid, tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Kansliet är placerat i nya lokaler i Solna. Polisförbundet arbetar för arbetsplatser med ökad jämställdhet, öppet klimat och bekämpar alla former av diskriminering. Vi är övertygade om att mångfald berikar och ser därför gärna både kvinnor och män med olika bakgrund som sökande.


Välkommen med din ansökan senast 18 mars 2022.

I den här rekrytering samarbetar vi med Brightness Executive Search. Vid frågor om tjänsten, kontakta rekryteringskonsult Anna-Karin Engvall, tfn 0707-323007, e-post: anna-karin.engvall@brightness.se


Facklig kontaktperson är Hans Olsson, Unionen, telefon: 08-676 97 46, e-post: hans.olsson@polisforbundet.se


Välkommen med din ansökan här