Kommunikatör med näsa för opinionsbildning




Om rollen Till Tengboms kommunikationsteam söker vi en skarp kommunikatör som kan ansvara för att skapa varumärkesbyggande content externt och hjälpa oss att nå vårt mål att leda samhälls- och arkitekturdebatten. Enkelt beskrivet har din roll två delar.

1. Du ansvarar för att driva Tengboms opinionsbildningsarbete tätt ihop med företagets talespersoner och utifrån aktuella affärs- och samhällsfrågor. För oss sker opinion både i det lilla och stora. Varje dag tar vi oss an en mängd olika samhällsutmaningar som vi vill berätta om – via sociala kanaler, ett spännande event eller i en större debattartikel. Din omvärldskoll och näsa för nyheter hjälper oss att hitta budskapen, storyn och copyn som gör oss relevanta, oavsett kanal. PR- och pressbearbetning ingår här.

2. Du tar fram varumärkesbyggande och målgruppsanpassat innehåll till Tengboms webb och sociala kanaler – bloggar, portfolios, pressmeddelanden, tävlingar och annat. Utifrån Tengboms affärsplan och kultur planerar, utformar och utvecklar du starka kommunikationskoncept. Du gör saker från början till slut, från strategi till publicering. Nyfiket och snabbt koordinerar du kommunikationsprojekt, hela tiden med ett strategiskt öga på vad det vi gör ska åstadkomma och vilka det ska engagera. Ditt bästa verktyg för att få koll på vad som är på gång, både internt och externt, är de relationer du skapar.


Huvudsakliga arbetsuppgifter

● Skapa varumärkesbyggande och målgruppsanpassat content som debattartiklar, krönikor, bloggar, inlägg på sociala medier, eventinbjudningar, anbuds- och tävlingstexter

● Omvärldsbevaka utifrån vad som påverkar Tengboms verksamhet och samhällsdebatten i stort

● Copystöd till medarbetare som ska svara på frågor från media

● Planera, utforma och sprida kommunikationsinsatser

● PR och pressbearbetning

● Säkerställa copytonaliteten genom Tengboms samtliga kanaler

● Publicering av content i våra externa och ibland interna kanaler


Vem söker vi?

Det absolut viktigaste för att du ska lyckas i den här rollen är driv, självledarskap, din inställning och nyfikenhet. Att du ser möjligheter till content som stärker Tengboms varumärke och berör. Att du formulerar berättelser utifrån strategi, plan, målgrupp, kanal. Att du vet att den bästa storyn föds ur bra samarbeten. Att du gillar ansvar. Att du ser på kommunikation som en nyckel för att nå våra affärsmål. Att du (såklart!) delar vårt intresse för arkitekturen, omvärlden, människorna, och för det som påverkar Tengbom och vår målgrupp.


Din bakgrund

● Kommunikatörsutbildning och minst 5 års arbetslivserfarenhet

● Van omvärldsbevakare

● Stilsäker och snabb skribent

● Förmåga att presentera och resonera för dina idéer

● Erfarenhet av opinionsbildningsarbete, redaktionellt arbete och/eller PR är meriterande liksom branscherfarenhet inom fastighet eller arkitektur

● Du är van att driva egna projekt i högt tempo – du bommar aldrig en deadline


Till oss tar du också med dig

● Ett givet intresse för arkitektur, samhällsbyggnad, tech, affärer, hållbarhet, innovation och samhällstrender.

● Din skarpa nyhetsnäsa. Du vet hur man driver trafik till en nyhet.

● Förståelse för samspelet mellan sociala medier och traditionella medier.

● Ett stort engagemang för att bygga långsiktiga relationer.

● Envisheten och tålamodet som krävs för att hitta rätt kanaler och ambassadörer för våra frågor.

● Mod! Du vet att för att utvecklas måste man våga testa nytt.



Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning vid Tengboms kontor på Katarinavägen i centrala Stockholm. Rollen rapporterar till Head of Communications. Tengbom erbjuder goda utvecklingsmöjligheter och kontinuerlig kompetensutveckling.

I den här rekryteringen samarbetar vi med Brightness Executive Search. Vid frågor, vänligen kontakta rekryteringskonsult Kristina Lidvall, kristina.lidvall@brightness.se alt 0736-390941.

Välkommen med din ansökan så snart som möjligt, men senast den 2/10.


ANSÖK HÄR!